Networking – nie musisz być duszą towarzystwa, aby odnieść sukces

Networking w biznesie

Kariera niemalże w każdym zawodzie w ogromnym stopniu zależy od naszej śmiałości w stosunku do innych ludzi i umiejętności nawiązywania z nimi odpowiednich kontaktów. Nie chodzi tu wcale o załatwianie sobie czegokolwiek "po znajomości". W niektórych zawodach trzeba po prostu dobrze się zaprezentować i zdobyć nieco kontaktów zawodowych, aby wspiąć się trochę wyżej po tej drabinie. Nawiązywanie kontaktów zawodowych i tworzenie całej jej sieci na Zachodzie popularnie określane jest mianem networkingu. Zdobywa on coraz większą popularność również w Polsce, gdzie coraz więcej ludzi zaczyna stosować się do jego zasad. Czy jednak oznacza to, że osoby nieśmiałe, które nie są duszą towarzystwa i mają sporo trudności w nawiązywaniu nowych znajomości z góry są w biznesie skazane na porażkę? Niekoniecznie.

Idea networkingu powstała pod koniec ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych. Mówiąc ogólnie, zakłada ona tworzenie własnej sieci kontaktów biznesowych, które możemy wykorzystywać w razie potrzeby. Posiadając taką sieć znacznie łatwiej jest nam dotrzeć do potencjalnych odbiorców naszych usług i towarów lub partnerów finansowych – nawet jeśli sami w danym momencie nie znamy osoby, to na pewno będziemy "znali kogoś, kto zna kogoś..." - i tak dalej. Twórcy networkingu kierowali się tu założeniem, że w budowaniu relacji biznesowych niezwykle ważny jest realny kontakt z drugim człowiekiem. Co prawda na samym początku chodziło w nim głównie o nawiązywanie kontaktów przez internet, szybko jednak przerodził się w ideę tworzenia relacji na żywo.

Ważne jest jednak odpowiednie zaprezentowanie się drugiej osobie i zrobienie wrażenia osoby godnej zaufania, z którą warto robić interesy. Wielu ludzi ogranicza się tu wyłącznie do wygłoszenia nudnych, oklepanych formułek na temat swojego biznesu i wręczenia komuś wizytówki – czasami faktycznie to wystarczy, ale w zdecydowanej większości przypadków jest to zdecydowanie za mało, aby na dłuższy czas zapaść komuś w pamięci. Wielu ludzi z powodu swojej nieśmiałości i braku umiejętności swobodnego zachowywania się w gronie nieznanych sobie osób ma z tym jednak poważne problemy. Warto w takim wypadku uświadomić sobie to, że nad wszystkim można pracować – potrzebna jest jedynie cierpliwość i determinacja. Nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi jest umiejętnością jak wszystkie inne – niektórzy rodzą się z naturalnym talentem, innym przychodzi to nieco bardziej opornie, ale w każdym przypadku trzeba po prostu nad sobą pracować.

Świetnym miejscem na wyrabianie w sobie takiej śmiałości jest internet; zacznijmy zatem od poznawania ludzi w sieci. Można tam cieszyć się znacznie większą anonimowością, a rozmowy z innymi nie są tak dynamiczne, jak te realne. Prędzej czy później trzeba jednak ruszyć w "prawdziwy" świat. Zacznij wówczas od małych rzeczy. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę i wychodzić na wielkie spotkania biznesowe, na których pełno jest nieznajomych ludzi z mniejszych branż. Warto jednak zaproponować swoim partnerom biznesowym krótsze, indywidualne spotkania przy kawie – w cichej i kameralnej atmosferze zawsze łatwiej się rozmawia. Aby nabrać pewności siebie, warto również pracować nad samym sobą. Wygląd bardzo wiele mówi o człowieku, zatem rzeczy takie jak siłownia, dobre kosmetyki i odpowiednio dobrany ubiór są tu jak najbardziej wskazane.

Zobacz również