Promocje, czyli kupić i nie żałować

promocje zakupowe

Zakupowe okazje i różne obniżki cen są bardzo przez nas lubiane. Na promocjach kupujemy znacznie więcej ubrań, perfum, elektroniki i nowoczesnego AGD. Często promocje nie są jednak niczym więcej, niż tylko triki na pozyskanie klienta bez zaoferowani mu czegoś naprawdę dobrego. Jak tego uniknąć?

Promocyjne gratisy

Gratisy dodawane do produktów to sytuacja, kiedy kupując X, dostajemy X i Y. Czasami też można dostać drugi produkt taniej lub za symboliczną kwotę. Trzeba pamiętać, że cena gratisu jest zawsze wliczona w cenę samej rzeczy kupowanej i często opłaca się po prostu kupić samą rzecz, bez gratisu.

Największe obniżki cen

Najatrakcyjniejsze promocje bardzo często nie są specjalnie atrakcyjne. Samo zapewnienie sprzedawcy o ich atrakcyjności nie jest tutaj zbyt wiele warte. Zawsze, pomimo promocji, trzeba porównywać ceny w różnych sklepach.

Wyprzedaż a reklamacja towaru

W czasie promocji często pojawiają się zastrzeżenia, że objęte nimi produkty nie mogą być potem reklamowane. Nie trzeba się jednak takimi zapisami przejmować, ponieważ są one w rażący sposób niezgodne z prawem i po prostu nie obowiązują. Każdy sklep odpowiada za sprzedany towar przez 2 lata od momentu sprzedaży (art. 561 punkt 5 i 568 § 1 k.c.) i jego odpowiedzialność jest wyłączona tylko wtedy, kiedy towar był przeceniony za wadę podaną do wiadomości klienta i jego odpowiedzialność nie dotyczy tylko tej wady. 

Zobacz: Jak kupować owoce i warzywa? >>

Promocyjne ceny - przeceny

Ceny podawane jako ceny promocyjne bardzo często wcale nie są cenami promocyjnymi. Sprzedawcy po prostu na starą cenę przyklejają informację o promocji, a potem jeszcze na koniec takiej udawanej promocji podniosą ceny. Dlatego trzeba dokładnie przyglądać się cenom w sklepach i porównywać zawsze i wszędzie. 

promocje na żywność

Promocja kontra cena na półce a cena przy kasie

Bardzo często zdarza się, że na półce sklepowej zauważymy jedną cenę i zdecydujemy o zakupie towaru po tej cenie, a potem przy kasie zostaniemy poinformowani, że cena jest jednak inna. W takiej sytuacji nie musimy wcale rezygnować z zakupu lub godzić się na wyższą cenę. Naszym pełnym prawem jest skorzystanie z ceny, jaka została przedstawiona na półce sklepowej. Jest to pełnoprawna oferta handlowa. Trzeba mieć jedynie na uwadze, że gazetki reklamowe już takimi ofertami handlowymi nie są ceny z nich nie są obowiązujące. 

Konsument pod ochroną

Pamiętajmy też, że nie jesteśmy pozostawieni sami sobie w walce z nieuczciwymi działaniami sprzedawców. Pomocą służyć nam będzie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który publikuje informacje o jeszcze innych metodach działania sprzedawców, jak również jest w stanie stanąć w naszej obronie bezpośrednio w czasie sporu ze sprzedawcą, kiedy jakieś nasze prawa zostaną bezpośrednio złamane, na przykład kiedy sprzedawca odmówi uznania reklamacji towaru z promocji.

Zobacz również