Najnowsze wiadomości

Moduły LED – czyli wysoka jakość oświetlenia

Suknie ślubne szyte na miarę

Budowanie szybko i ekologiczne - czy to możliwe?

7 grudnia 2019 0:46

Joga relaksacyjna pomaga niwelować negatywne skutki stresu i przemęczenia



Joga zapobiega groźnym skutkom przemęczenia i permanentnego stresu: depresji, stanom zapalnym oraz chorobom immunologicznym. Dzięki praktykowaniu asan ciało pozbywa się napięć, a oddech staje się regularny. Ćwiczenia medytacyjne i oddechowe pomagają natomiast osiągnąć stan głębokiego relaksu, który zazwyczaj ma miejsce tylko podczas snu.

Joga pochodzi z Indii, gdzie praktykowana jest od blisko 2500 lat. Jest to jeden z systemów filozoficznych, który zajmuje się związkiem między ciałem i umysłem. W świecie zachodnim joga jest utożsamiana raczej z ćwiczeniami fizycznymi i oddechowymi, uprawiana jest głównie dla zdrowia. Odpowiednie wykonywanie asan powoduje uwolnienie napięć, przynosi ulgę przy chronicznych bólach i problemach z kręgosłupem. Oddech staje się swobodny i równomierny, a ciało silniejsze i bardziej gibkie. Ponadto joga zwiększa umiejętność koncentracji, uwagi i panowania nad własnym umysłem. Osoby chcące praktykować jogę mogą wybierać między metodami, w których priorytetem jest zwiększenie siły, wytrzymałości i gibkości. Osoby zestresowane, które szukają spokoju i odprężenia, powinny natomiast zdecydować się na metody, w których ćwiczenia służą przede wszystkim relaksacji.

– Jeżeli tę praktykę podejmie się na troszkę głębszym poziomie, to można nauczyć się, jak w krótkim czasie odprężyć się całkowicie, rozluźnić, zrelaksować, zregenerować siły. Są różne metody jogi i ćwiczenia, jest dużo różnych szkół jogi, tradycji. Większość z odmian jogi uczy, jak się zrelaksować, bo ten relaks, uspokojenie jest też niezbędne, żeby zacząć w ogóle penetrować rzeczywistość – mówi Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi wg metody B.K.S. Iyengara, organizuje wyjazdowe kursy jogi, na co dzień uczy w szkole Joga Żoliborz w Warszawie, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Dla osób zestresowanych dobrym rozwiązaniem jest joga praktykowana metodą ruch-oddech-relaks. Metoda ta składa się z trzech części. W fazie ruchu poprzez ustawianie ciała w kilku pozycjach najbardziej mobilizujących układ immunologiczny i stymulujących układ hormonalny wzmacnia się ciało i rozluźnia napięcia. Dzięki tym ćwiczeniom poprawia się przepływ wszystkich płynów fizjologicznych, ukrwienie i odżywienie organizmu. Wtedy można przejść do części oddechowej.

– Wszelkie stresy, wszelkie napięcia, które nas w życiu spotykają, manifestują się też zatrzymywaniem oddechu. Jest szereg ćwiczeń, które pomagają odblokować naturalny przepływ oddechu i to jest ta druga część, oddechowa, po tej części ruchowej.  Jak już oddech przepływa swobodnie, można przejść do trzeciej części, którą jest nauka relaksacji – mówi Wiktor Morgulec.

Rozluźnienie ciała i swobodny przepływ oddechu dają możliwość wejścia w stan głębokiego relaksu – stan, w którym ciało regeneruje się bardzo szybko. Taki głęboki relaks przynosi podobne efekty jak kilkugodzinny mocny, zdrowy sen. Joga relaksacyjna zapobiega negatywnym zmianom zachodzącym w ciele pod wpływem permanentnego stresu i braku odpoczynku: bólom, stanom zapalnym, skrajnemu wyczerpaniu, które często prowadzi do poważnych stanów chorobowych. Wpływa ponadto na psychikę, zapobiegając stanom depresyjnym, uczuciu zniechęcenia i zobojętnienia.

Źródło: www.lifestyle.newseria.pl

 

Pozostańmy w kontakcie

Spodobał Ci się udostępniony przez nas artykuł? Skomentuj go, lub udostępnij na swoich social mediach. 

Jeżeli zasnataiwasz się nad podjęciem z nami współpracy - nie zwlekaj! Napisz do naszej redakcji korzystając z formularza kontaktowego. Chętnie odpowiemy na każde pytanie.

Komentarze (0)