Najnowsze wiadomości

26 kwietnia 2024 21:11

Rynek komputerów z coraz słabszymi wynikami!



Rynek komputerów po raz kolejny stracił – spadki dotyczą zarówno roku 2017, jak i 2018. Choć to kolejne lata, które wiążą się z mniejszą sprzedażą laptopów, to analitycy sugerują, że teraz powinniśmy mieć do czynienia ze stabilizacją rynku. Jak wygląda sytuacja na nim w ujęciu procentowym i z czego wynika malejąca sprzedaż tych urządzeń? Czego można się spodziewać po rynku laptopów?

Smartfony przyczyną malejącej popularności laptopów

Informacji o tym, jak wygląda polski rynek laptopów, możemy zaczerpnąć z raportu GfK Polonia. W pierwszej połowie 2018 roku sprzedaż laptopów spadła o 14 proc., co oznacza wynik gorszy niż wynosi średnia światowa, gdzie rynek stracił 9 proc. Da się jednak zauważyć, że na laptopy wydajemy coraz więcej pieniędzy – w omawianym okresie Polacy płacili za laptopa średnio 2600 zł. Zdecydowanie widać zmniejszające się zainteresowanie urządzeniami z dolnej półki cenowej. Coraz mniejsze wydatki na zakup komputerów wynikają m.in. z popularności smartfonów. Producenci zapewniają kupującym smartfony, które są coraz bardziej zaawansowane pod względem technicznym, dzięki czemu nadają się nie tylko do rozmawiania i korzystania z serwisów społecznościowych, ale także do oglądania filmów czy do pracy. Dane GfK pokazują, że już 20 proc. smartfonów, które są sprzedawane w Polsce, pozwala odtwarzać filmy w 4K. O około 20 proc. wzrosła również sprzedaż smartfonów, które kosztują powyżej 500 euro.

Komputery stacjonarne również tracą

Pod względem ilościowym sprzedaż komputerów stacjonarnych i przenośnych na świecie zmniejszyła się o 10 proc., biorąc pod uwagę analogiczny okres roku 2017. Wyższy spadek zanotowały urządzenia stacjonarne – na poziomie 14 proc, a jak wspomnieliśmy, 9 proc. w przypadku urządzeń przenośnych. Co ciekawe, w niektórych krajach w dalszym ciągu komputery stacjonarne zyskują na sprzedaży. Tak jest np. w byłych republikach Związku Radzieckiego czy w krajach Europy Środkowej. Natomiast komputery przenośne wysoki wzrost odnotowały np. w państwach Ameryki Środkowej.

W Polsce jak na razie trudno się spodziewać, aby trendy zakupowe mogły iść w kierunku zwiększania sprzedaży komputerów. Oczekiwany jest raczej rosnący poziom smartfonizacji – tak jak miało to miejsce na rynkach zachodniej Europy.

Sprzedaż komputerów w sektorze przedsiębiorstw

W 2017 roku sprzedaż komputerów stacjonarnych w sektorze przedsiębiorstw zmalała o połowę. Natomiast w przypadku sprzedaży laptopów spadki te były minimalne. Zainteresowanie sprzętem komputerowym systematycznie maleje. Z punktu widzenia użytkownika detalicznego nie ma potrzeby inwestowania w komputery, gdyż nowoczesne smartfony pozwalają wykonać niemal to samo na tych urządzeniach. Zainwestowaliśmy w szybki internet UPC? Możemy korzystać z niego na smartfonie. Analogicznie możemy na nim pisać, oglądać filmy, czytać artykuły, jak i wykonywać inne zadania. Komputer może być zbędny.

Kto rządzi na rynku laptopów?

IDC podało dokładne informacje dotyczące sprzedaży laptopów na świecie w ostatnim kwartale 2017 roku. Co ciekawe, jak ustaliła ta firma, porównując ten kwartał do tego samego okresu roku poprzedniego, sprzedaż wzrosła aż o 12,1 proc. – w okresie tym sprzedano 20,926 mln komputerów. Kto w tym czasie wygenerował największą sprzedaż? Przedstawiamy 5 marek, które mają największy udział w rynku tych urządzeń:

  • HB – 28,1 proc.,
  • Lenovo – 21,2 proc.,
  • Dell – 12 proc.,
  • Asus – 8,2 proc.,
  • Apple – 8,2 proc.

Oczywiście są to dane dotyczące tylko jednego kwartału, a nie całego roku, ale można je odebrać jako ciekawostkę.

Komputery będą dalej tracić?

Trudno się spodziewać innego scenariusza niż wciąż malejące zainteresowanie kupowaniem komputerów. Najbliższe lata mogą się wiązać z coraz wyższą sprzedażą laptopów z segmentu premium i drogich smartfonów, a malejącą sprzedażą laptopów z niższej półki i komputerów stacjonarnych.

 

Artykuł zewnętrzny

Pozostańmy w kontakcie

Spodobał Ci się udostępniony przez nas artykuł? Skomentuj go, lub udostępnij na swoich social mediach. 

Jeżeli zasnataiwasz się nad podjęciem z nami współpracy - nie zwlekaj! Napisz do naszej redakcji korzystając z formularza kontaktowego. Chętnie odpowiemy na każde pytanie.

Komentarze (0)