Jak biegać, aby nie nabawić się kontuzji?
28 kwi 2016 - Sport
14 września 2024 16:29
Wiedza na temat czasu pracy kierowcy jest kluczowa dla wszystkich przedsiębiorstw z branży transportowej. Każda firma transportowa musi liczyć się z normami dotyczącymi czasu pracy, a także nadgodzin.
Temat standardowego czasu pracy kierowców, a także systemu rozliczania nadgodzin nie jest prosty dla przedsiębiorstw działających w branży transportowej. Czas pracy w ujęciu tygodniowym jest regulowany przez Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. Ten dokument wprowadza regulacje dotyczące maksymalnego czasu jazdy w tygodniu. Limit ustanowiono na poziomie 56 h jazdy dla jednego tygodnia kalendarzowego oraz 90 h dla dwóch tygodni.
Jak się okazuje, nie jest to jednak w pełni jasne. Kontrowersje budzi kwestia odpoczynków, jak i rozliczenia czasu pracy w sytuacjach niestandardowych. Nie jest jasno określone, jak klasyfikuje się czynności rejestrowane na tachografie jako dyspozycja albo zdarzenia innej pracy. W kwestii odpoczynków w ujęciu tygodniowym należy dokonać pewnego rozróżnienia. Odbiór odpoczynków tygodniowych jest niezbędny nie rzadziej niż raz na 6 okresów 24-godzinnych. To nie oznacza jednak, że tydzień pracy kierowcy trwa 144 h – jest to długość maksymalnego czasu pracy bez odpoczynku tygodniowego.
Niezrozumiany przez pracowników i pracodawców często jest też dzienny czas pracy kierowcy. To określenie potoczne, które jest używane przez kierowców na określenie czasu pomiędzy wymaganymi odpoczynkami dobowymi.
Na podstawie powyższych informacji widać, jak wiele wiedzy trzeba przyswoić, aby poprawnie określać czas pracy kierowców – co budzi najwięcej wątpliwości? Są to nieprzekraczalne normy czasu pracy dla kierowcy. Według Dyrektywy 2002/15/WE średni tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekraczać 48 h w tygodniu. Może zostać wydłużony do 60 h w przypadku, gdy w ciągu czterech miesięcy nie przekracza średnio 48 h na tydzień.
Rozliczanie nadgodzin budzi wiele kontrowersji w branży transportowej. Słusznie, ponieważ okazuje się, że bardzo często pojawiają się wypaczenia w rozliczaniu godzin pracy. Trzeba mieć na uwadze, że ze względu na specyfikę branży konieczna jest bardzo uważna analiza czasu pracy kierowców, który nie może przekraczać norm pod groźbą kary finansowej.
Ze względu na skomplikowane przepisy, łatwo jest pracodawcom o nieprawidłowe rozliczanie nadgodzin. Niekiedy pracodawcy nie wypłacają wynagrodzenia za godziny nadliczbowe również ze względu na rekompensowanie ich w postaci udzielenia czasu wolnego. Jest to w pełni legalne – to alternatywa dla wypłacenia wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Ze względu na wysoki poziom skomplikowania niniejszych przepisów, warto skorzystać z pomocy ekspertów z branży OCRK.
Artykuł partnera
© Copyright nixpol.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Komentarze (0)