Jak ocenić poziom naszego stresu?

W dzisiejszych czasach stres jest głównym czynnikiem, który wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Dotyka on wszystkich ludzi - jedni radzą sobie z nim lepiej, drudzy gorzej, inni nie potrafią sobie z nim poradzić w ogóle. 

Podczas przeżywania nieprzyjemnych lub niespodziewanych emocji, wchodzimy w fazę napięcia i stresujemy się. Krótkotrwały stres (tzw. mobilizujący) jest dla nas dobry, ponieważ może być motywacją do działania. Niestety dzisiejszy tryb życia niekorzystnie wpływa na nasz układ nerwowy, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z nowymi sytuacjami (nieważne czy są one dobre czy złe, nowe rzeczy zawsze pobudzają nasz umysł).

Niestety nie ma recepty na całkowite wyelimowanie stresu. Musimy nauczyć się jak go zmniejszyć lub przemienić w coś pożytecznego. Do tego służą różne techniki relaksacyjne, zanim jednak się ich podejmiemy, musimy wiedzieć, na jakim poziomie jest nasz stres.

Aby walczyć z przeciwnościami lub pozbyć się ich, musimy przede wszystkim zdać sobie sprawę z ich istnienia. Istotna jest świadomość i znajomość swojego ciała i umysłu. Nasz organizm sam domaga się potrzebnych składników (woda, owoce i warzywa), tak samo w sytuacjach stresujących potrzebujemy się zrelaksować. Gdy jesteśmy nadaktywni i nie dajemy sobie ani chwili wytchnienia, nasze ciało często odpłaca się nam chorobą, która zmusza nas do odprężenia i rekonwalescencji. W odwrotnym przypadku, gdy prowadzimy zastały tryb życia i mało w nim aktywności, każda nietypowa sytuacja może budzić w nas stres.

Gdy się stresujemy nasz oddech jest płytki i szybszy, źrenice się rozszerzają, podnosi się ciśnienie, serce bije szybciej. Stres jest też przeszkodą do sensownego myślenia, przez co działamy nielogicznie. Jeśli trwa już od dłuższego czasu, często prowadzi do zmęczenia, bezsenności, bólu głowy, zmniejszenia koncentracji i apetytu. 

Aby ocenić poziom naszego stresu, potrzebna jest dokładna analiza. Jak duży on jest, kiedy sprawia nam problemy, a kiedy jest motorem do działania. Czy potrafimy go opanować i nie rozładowywać go na innych? Czy nasza praca jest tak absorbująca, że myślimy o niej również w czasie wolnym? Które partie naszego ciała najbardziej się spinają pod wpływem stresu i czy później odczuwamy ból. Odpowiedź na te pytania, pozwoli nam oswoić się ze stresem i pomoże mu przeciwdziałać.

Zobacz również