Basen – przyjemność dla zdrowia

Zalety regularnego pływania

Aktywność fizyczna jest niezbędna do cieszenia się dobrym zdrowiem i prawidłowo pracującym organizmem – nie trzeba być wybitnym lekarzem, aby doskonale o tym wiedzieć. Dziś w tej kwestii mamy bardzo szerokie możliwości, bowiem właściwie każdy może wybierać wśród wielu różnych, nierzadko bardzo od siebie odmiennych rodzajów takich aktywności. Dziś pragniemy powiedzieć o jednej z najlepszych propozycji tego typu – pływaniu. Sport ten cieszy się dużą popularnością niemalże od zawsze, ale w ostatnich latach wyraźnie przybywa mu zwolenników. Trudno jednak się temu dziwić.

W zależności od sposobu w jaki pływamy, takim aktywnościom można oddawać się praktycznie przez całe życie, bez względu na wiek. Ponadto możemy powiedzieć naprawdę wiele na temat tego, jak dużo korzyści dla naszego zdrowia oraz organizmu wynika z regularnego uprawiania takich aktywności. Decydując się na uprawianie aktywności fizycznej należy zadbać o to, aby robić to prawidłowo. Jeśli zabierzemy się za to w niewłaściwy sposób, to będziemy mogli jedynie wyrządzić sobie więcej szkody, niż jakiegokolwiek pożytku. Zbyt duże natężenie treningów, niewłaściwe wykonywanie niektórych ćwiczeń czy nieodpowiedni sprzęt – wszystko to może być bardzo szkodliwe dla naszego organizmu. To samo można powiedzieć również o pływaniu, choć w tym przypadku wystarczy zapoznać się z zasadami tak zwanego pływania zdrowotnego, a następnie ściśle ich przestrzegać. Dzięki temu będziemy uprawiali takie aktywności w całkowicie bezpieczny sposób; może to być nawet świetna broń w walce z niektórymi dolegliwościami.

Wielu z nas nie zdaje sobie z tego sprawy, ale woda to środowisko bardzo naturalne dla ludzkiego organizmu. Przebywając w wodzie znacznie wspomagamy liczne procesy zachodzące w naszym ciele. Wykonywanie pewnych ruchów przychodzi nam wbrew pozorom z większą łatwością, a ciało wydaje się lżejsze – odnosimy wrażenie, że grawitacja ulega znacznemu zmniejszeniu. Dłuższe przebywanie w wodzie doskonale wpływa również na układ krążenia, poprawiając jego funkcjonowanie. Wzmocnieniu ulegają mięśnie odpowiedzialne za oddychanie oraz same płuca.

Pływanie działa też zbawiennie na naszą psychikę. Nie tylko relaksuje, ale dodaje nam także siły woli, odwagi i determinacji – przy dłuższym pływaniu wyrabiamy sobie te cechy, z których możemy również korzystać w życiu codziennym. Pływanie jest też sportem jak każdy inny, i podobnie jak każda inna dyscyplina – wyrabia w nas samodyscyplinę i pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów. Tak zwane pływanie zdrowotne ma jeden, główny cel – poprawienie wydolności fizycznej organizmu i wspomaganie pracy wszystkich jego narządów wewnętrznych.

Pływanie zdrowotne poprawia bieżące funkcjonowanie naszego ciała, spowalnia też procesy starzenia się. Może również być doskonałą profilaktyką wielu chorób, szczególnie cywilizacyjnych. Dzięki niemu organizm staje się bardziej wytrzymały na trudy. Co więcej, taką dyscypliną może oddawać się właściwie każdy. Czasami trudno jest znaleźć jakiekolwiek przeciwwskazania które mówiłyby nam, że nie powinniśmy pływać. W przypadku pływania zdrowotnego nie stawiamy na jak najlepsze osiągi czy czas przepłynięcia wybranej odległości. Pływamy w jednostajnym tempie, pozwalając sobie od czasu do czasu na krótkie przerwy.

Bardzo ważna jest tutaj regularność treningów. Jeśli chcemy uzyskać dobre efekty, to 2-3 treningi w tygodniu to absolutnie minimum. Najlepiej jednak, jeśli możemy pozwolić sobie na 4-5 treningów tygodniowo; nie muszą one być długie czy intensywne, ważne jednak, aby odbywały się regularnie.

Zobacz również