Odkryj zdrowotne właściwości magnezu

Jeśli masz wrażenie, że byle drobiazg może wyprowadzić Cię z równowagi, a do tego źle spisz i zmagasz się ze skurczami, wiele wskazuje na to, że Twoim problemem mogą być niedobory magnezu.

Poszukując jego źródeł warto zwrócić się przede wszystkim ku produktom zbożowym, w tym zwłaszcza ku kaszy gryczanej. Jest on obecny również w warzywach strączkowych, kakao, czekoladzie, orzechach oraz owocach morza. Jego cennym źródłem jest ciemne pieczywo, kasza jęczmienna, szpinak, ryby, żółte sery i banany, a pewną jego ilość zawierają również mleko, jajka, podroby, białe pieczywo i ryż.

Najbogatszym źródłem magnezu jest kakao, w 100 gramach tego produktu znajduje się bowiem 420 miligramów magnezu. Kolejne miejsca zajmują kasza gryczana i fasola, w czołówce znajduje się przy tym również gorzka czekolada, orzechy laskowe, płatki owsiane oraz ciecierzyca.

Oczywiście, musimy mieć świadomość tego, że z jedzenia jesteśmy w stanie przyswoić maksymalnie 40 procent zawartego w nim magnezu. Najbardziej wydajne okazują się przy tym produkty zbożowe, których przyswajalność sięga 45 procent. Jeśli procesy życiowe mają przebiegać prawidłowo, organizm powinien wytworzyć dużo energii. Oczywiście, cel ten można zrealizować jedynie wówczas, gdy w organizmie znajduje się odpowiednia ilość magnezu. Tymczasem nie ma go w żywności wysoko przetworzonej, którą jemy coraz częściej i chętniej, a jego stężenie zmniejszają niektóre leki, choroby i wysiłek fizyczny.

Magnez dla naszego serca

Wśród funkcji charakterystycznych dla magnezu wymienia się:
• stabilizację funkcji układu nerwowego,
• usprawnienie pracy szarych komórek,
• udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów,
• warunkowanie dostaw energii do tkanek i komórek,
• zmniejszanie nadpobudliwości,
• poprawę pamięci i myślenia,
• wspomaganie prawidłowego działania układu mięśniowo-sercowego,
Co ciekawe, magnez nie ogranicza się wyłącznie do zapobiegania chorobom serca, możemy bowiem liczyć na niego również podczas ich leczenia. Właśnie dlatego podaje się go dożylnie między innymi pacjentom, którzy przeszli zawał. Jeśli nie ma go za wiele, ściany naczyń krwionośnych obkurczają się i wzrasta ciśnienie krwi, produkty bogate w magnez mogą być więc jednym ze sposobów walki z nadciśnieniem.

Jakie jeszcze właściwości posiada magnez?

Gdy występuje w połączeniu z wapniem oraz witaminą D, dla magnezu charakterystyczne jest to, że buduje tak kości, jak i zęby. Zapobiega też osteoporozie, choć w tym przypadku nie można zapominać o jedzeniu produktów o dużej zawartości wapnia. Jeśli pozwolimy sobie na brak równowagi, nieświadomie przyczynimy się do tego, że osłabimy działanie obu pierwiastków, co może być wyjątkowo niebezpieczne. Magnez pomaga też w problemach z trawieniem, zapobiega tworzeniu się kamienia w nerkach, odpowiada za regulację pracy tarczycy, a nawet rozszerza drogi oddechowe, co wspiera tak leczenie astmy, jak i zapalenia oskrzeli. Jest też cennym obrońcą organizmu narażonego na kontakt z pierwiastkami toksycznymi. Przydaje się też sportowcom regulując napięcie mięśniowe i pomagając w leczeniu kontuzji i przewlekłego zmęczenia. Jego ciekawą właściwością jest też łagodzenie dolegliwości związanych z zespołem napięcia przedmiesiączkowego i samymi bólami miesiączkowymi.

Jak się objawiają niedobory magnezu?

Rozpoznanie niedoborów magnezu nie jest trudne towarzyszy im bowiem bezsenność, nerwowość, zmęczenie, rozdrażnienie, a także częste skurcze mięśni. Przyjmuje się, że kobiety potrzebują go dziennie około 300 mg, mężczyźni zaś o 70 mg więcej. Najnowsze badania zwracają naszą uwagę na to, że długotrwały niedobór magnezu może przyczynić się do zwiększenia podatności na tak zwane choroby cywilizacyjne takie, jak choćby miażdżyca i nowotwory. Jeśli odżywiamy się dobrze, niedobory magnezu są stwierdzane nadzwyczaj rzadko, pewne czynniki sprawiają jednak, że przyswajanie tego pierwiastka jest utrudnione. Tu warto wspomnieć choćby o nadużywaniu alkoholu, zażywaniu środków odwadniających oraz o przewlekłych biegunkach. O deficycie tego pierwiastka mówi się też w kontekście pacjentów z cukrzycą.

Kto jest podatny na niedobory magnezu?

Wśród osób w szczególny sposób podatnych na niedobory magnezu znajdują się między innymi: uczniowie, studenci i inni ludzie wykonujący intensywną pracę umysłową, osoby, które ciężko pracują fizycznie, kobiety w ciąży, kobiety w okresie menopauzy oraz osoby decydujące się na radykalne diety odchudzające. 

O magnezie mówi się często jako o prawdziwym księciu minerałów, jego wszechstronne działanie nie może przy tym nie robić wrażenia. To również niezbędny element wielu procesów życiowych, właśnie od niego bowiem w dużej mierze uzależniony jest tak stan naszych nerwów, jak i serca. Magnez ma tez działanie dezynfekujące i znieczulające, a nawet – przeciwbiegunkowe. Jego właściwości przeciwzapalne sprawiają, że możemy radzić sobie zarówno z alergiami, jak i z dolegliwościami reumatycznymi, zmniejsza też zagrożenie nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, zawałem, udarem, zakrzepami żył, a nawet zapaleniem pęcherza i groźną kamicą nerkową.

Zobacz również